vrijdag 30 januari 2009

Catch and Release is onmogelijk geworden in Zwitserland, de wetgeving is veranderd!

Vissen met het doel om de vis weer vrij te laten is verboden in Zwitserland vanaf 1 januari 2009. Verbaasd na het lezen van het artikel van Alexander Schwab (filosoof) in Visionair over de belemmering van de uitoefening van de sportvisserij in Zwitserland heb ik op internet de rechtsartikelen opgezocht die handelen over het vissen in dit mooie land. In de “Tierschutzverordnung vom 23. April 2008 (TSchV) Art. 16 Verbotene Handlungen bei allen Tierarten“, staat dat verboden is: “das Angeln mit der Absicht, die Fische wieder frei zu lassen“

Wat doe ik dan verkeerd? Vroeg ik me meteen af als vliegvisser. Is mijn respect voor de natuur te weinig? Ben ik niet Fair genoeg? Ben ik niet verantwoordelijk genoeg? En sterker nog: kan iemand anders dat voor mij bepalen?
De inkijk in de natuur door sportvissers maakt het juist mogelijk om de belasting van invloeden op het leven onderwater te beoordelen. Naar mijn bescheiden mening is de belasting door vissers en al helemaal door vliegvissers in het geheel van de bedreigingen uiterst gering. Juist door het terugzetten van de vis door een visser wordt een bestand zo min mogelijk bedreigd. Ik wil niet doden. Ik wil de natuur in zijn geheel beleven en ben al gelukkig met één mooie aanbeet, een waterspreeuw of een mooi landschap.

Mijn betrokkenheid bij herstel en behoud van de natuur is juist toegenomen door het vliegvissen. Alle leden van de VNV steunen bijvoorbeeld het programma ter herstel van de Zalm in de Rijn. Kortom een verandering van mijn morele waarden en normen, beter doordacht en met het oog op behoud en de toekomst. Mijn plezier in het vissen en respect voor vissen is hierdoor juist toegenomen. Nu bezit Zwitserland schitterende natuur en willen ze dit behouden.
Zij doen dit door wetgeving op basis van het voorkomen van lijden voor alle levende wezens. Hierbij wordt geen onderscheid gemaakt tussen wezens met haren, veren, schubben of een chitine skelet. Dit advies van de Ethiekcommissie van Zwitzerland is overgenomen door de staat. Dit heeft geleid tot de afschaffing van Catch and Release en zullen alle nog te vangen vissen door Sportvissers in Zwitzerland meteen gedood moeten worden. (Artikel 100 Fang2 Zum Verzehr bestimmte Fische sind unverzüglich zu töten. Stel je voor, je bent met je zoon aan het vissen, hij is 9 en jij bent 40, hoe ga je dat uitleggen! Zoiets wil ik zelf bepalen. Het is duidelijk dat dit de doodsteek is voor het vliegvissen in Zwitserland! Het leven bestaat uit onderscheid. Van de ontelbare bacteriën tot planten en van schimmels tot het vogelbekdier, een enorme diversiteit. Het is niet alleen een vergissing van de Zwitserse regering om al het leven van verschillende levende wezens gelijkwaardig te stellen maar ook een bedreiging voor de biodiversiteit omdat elke gevangen vis gedood moet worden.
Albert van den Brink

Geen opmerkingen: