woensdag 18 augustus 2010

Prachtige dag

Afgelopen zaterdag ben ik afgestapt van mijn favoriete vlieg(en) en heb eens een andere geprobeerd. Een combinatie van de Black Gnat Trude en de Red Trude. Dat wil zeggen het lijfje van de Red Trude, evenals de zwarte hackle en de straat van de Black Gnat Trude. Feitelijk combineer ik hier een zwevende en een drijvende vlieg. De ribbing om de body is wat korter op elkaar gebonden, zodat de vlieg wat zwaarder (ietsjes maar) is uitgevoerd en daardoor langzaam zinkt. Het geheel is gebonden op een haakje 12. Een formaat dat voor mij erg groot is, als je bedenkt dat ik meestal bindt op haakje 20/18, minder op 16 en soms op 14. De leaderpunt was 14/100 op een #5/6 lijn.
Op mijn favoriete vliegen heb ik de afgelopen weken wel aardig gevangen met enkele uitschieters in de richting van de 30 cm (ruisvoorn, rietvoorn, blankvoorn en baars). De nieuwe vlieg bleek echter, in ieder geval deze zaterdag, een gouden keuze te zijn geweest. De kleinste vis had een afmeting van 21 cm, terwijl enkele voorns ruim de 35 cm haalde. Enkele baarsen bleken zich ook op deze vlieg te hebben verkeken. Er zat er eentje tussen van 44! cm. Enkele toeschouwers waren wild enthousiast en heb ik waarschijnlijk overgehaald om ook eens te gaan vliegvissen.
Ik wil alleen maar aangeven dat, zoals het gezegde ook luidt, "verandering van spijs doet eten". Of dat ook daadwerkelijk letterlijk door de vis wordt genomen, betwijfel ik, maar het kan geen kwaad om eens wat anders te proberen, wil ik maar aangeven.

Geen opmerkingen: